Народний депутат України VII скликання
Народні депутати від ПР О. Стоян та Я. Сухий 22 квітня зареєстрували у ВРУ проект Трудового кодексу (№ 2902).
Запропонований представниками партії влади новий Трудовий кодекс відстоює права в першу чергу роботодавців, власників підприємств.
У разі прийняття проекту, працівник фактично втратить багато з існуючих прав та буде більше залежати від роботодавців.
Так, наприклад, випробувальний термін збільшується з двох до трьох місяців, а в деяких випадках до шести. Спрощується процедура звільнення - попереджати про це будуть не за два місяці, а за один тощо.
Якщо Кодекс законів про працю на даний час не здатний врегулювати відносини між роботодавцем та працівником та не захищає права обоє сторін, то варто змінювати існуючі положення, а не створювати новий кодекс.
Насправді сьогодні профспілки і так позбавлені багатьох прав, які існують у зарубіжних країнах. Нова редакція ще більше послабить їх можливості.
Партія УДАР у цій сфері в першу чергу виступає за забезпечення прав працівників, підвищення їх соціальних стандартів.
Зокрема, необхідно передбачити мінімальною соціальною гарантією для працівників не просто мінімальну зарплату, але помножену на певний коефіцієнт, тому що без цього вона забезпечує не нормальний рівень життя, а лише фізіологічний мінімум.
Інформація про проект:
Це не перша спроба регіоналів оновити трудове законодавство, прийняте ще в 1971 р. У 2007-2012 рр. парламентарії намагалися прийняти нову редакцію кодексу. Законопроект №1108, авторами якого були Я. Сухий, О. Стоян та В. Хара, навіть пройшов перше читання. Після громадського обговорення його текст підготували до другого читання рік тому. Проте документ був знятий з розгляду. Нова версія кодексу практично нічим не відрізняється від редакції, підготовленій до другого читання.
Проект Трудового кодексу складається з 9 книг (444 статті), а також прикінцевих та перехідних положень.
Проектом Кодексу встановлено правила правонаступництва в трудових відносинах, встановлено зобов'язання роботодавця поважати честь і гідність працівників, сформульовано положення про першочерговість виплати заробітної плати за рахунок коштів, що надходять на рахунок роботодавця, крім того, вперше сформульовані загальні правила про кількість робочого часу .
Як і раніше, у проекті залишаються деякі спірні моменти: представники роботодавців незадоволені можливістю участі співробітників в управлінні підприємством, наявністю штрафів за затримку виплати зарплати та необхідністю її сплати під час проведення страйків. Санкції за несвоєчасну виплату зарплат у законопроекті збереглися - у розмірі подвійної ставки НБУ за кожен день прострочення, як і вимоги оплати праці при тимчасовому колективному добровільному припиненні роботи.
Крім того, співробітникам, які брали участь у страйку, роботодавець також може виплачувати зарплату за домовленістю сторін. Якщо домовитися добровільно не вдається, тоді питання вирішується в судовому порядку. Також керівництво може прийняти рішення про тимчасове припинення виробництва з одночасним припиненням виплати зарплат. Сам порядок проведення страйків передбачає можливість створення страйкового фонду з добровільних пожертвувань. Про початок протесту роботодавець повинен дізнатися не пізніше ніж за три дні, а на постійно працюючому підприємстві - за сім робочих днів.
У новому документі немає норми про можливість впливу профспілок на призначення керівництва. Директор призначається зборами акціонерів, і профспілки ні при чому. А ось звільнення найманого працівника роботодавець повинен обґрунтувати представнику профспілки.
Проект Трудового кодексу встановлює, що нормальна тривалість робочого часу становить 40 годин на тиждень (у попередній версії - 48 годин), понаднормові не повинні перевищувати чотирьох годин протягом двох днів підряд і 120 годин на рік.